Hbor kovcsols a ngyzeten. Nem hazudtak a Relic-es srcok, amikor azt grtk, hogy a Dawn of War...
Warhammer 40K: Dawn of War 2 - Elzetes
A negyvenegyedik millenium ldkl hborjnak jabb fejezetben a Vrhollk ostoba orkok, bekpzelt eldk s undort tiranidk testnedvekkel bortott maradvnyaival szennyezik a krnyezetet.
Van valami megkap a Warhammer 40K vgtelenl kegyetlen s brutlis univerzumban. Egy vakhittel, xenophobival, vrrel s halllal titatott vilgba merlhetnk al, ahol naponta ldozzk millik letket azrt, mert egy emberinek mr nem is nevezhet csszrt kvetnek, mondanak le mindenrl a nagyobb j rdekben, lnek s halnak, csak, mert ez van a vrkben, mshoz pedig nem rtenek. Epikus, taln ez a legmegfelelbb kifejezs r.
Hajnalodik
Br korbban is tallkoztunk Warhammer 40K feldolgozsokkal krkre osztott stratgia, FPS s ms stlus alkotsok kpben, de az eddigi legnagyobb sikert a ngy vvel ezeltt szletett Dawn of War aratta. A Vrhollk kalandja fleg multiban bizonyult emlkezetesnek, mivel a kampny tlzottan rvidre s kiss fantzitlanra sikeredett. A kiegsztkben - fknt az utols kettben - sem javult a helyzet e ren. A Relic Entertainment gy dnttt, ezen vltoztatva egy profin megrt s jl tlalt trtnettel llnak el, amit ismtelten a Vrhollk kr fznek fel. Maga a jtkmenet is ennek rdekben toldott a sokkal megfontoltabb megkzeltst ignyl taktikai irnyba. Biztos vagyok benne, hogy az els rsz szmos rajongja hrdlt fel emiatt csaldottan, jmagam azonban rmmel fogadtam. Jval nagyobb kihvst jelent maroknyi rgrdistnkkal vgigverekedni magunkat az ellenfelek sorn, mint amikor szinte korltlan utnptlssal rendelkeznk, s nem hogy egy-egy „ember" elvesztse, de mg egy egsz szakasz sem szmt semmit.
gy vlik a hadjrat szemlyes kldetss, megismerjk a keznk al rendelt hsket, megtanuljuk ket szeretni, ellensgeiket gyllni, a vgn pedig habz szjjal kvetelnk hallt minden hitetlen szmra. A Vrhollk egyenesen a tllsrt kzdenek, az ltaluk vdelmezett Aurlia szektor egyre ersd idegen nyoms alatt ll, erstsre nem szmthatnak, kevesen is vannak, s a legtbb rgrdista mg csiszolatlan gymnt s szinte harcot sem ltott. Davian Thule kapitny buksra lenne tlve, hacsak a jtkos nem fordt a dolgok menetn.
Az els rsszel ellenttben az egyszemlyes hadjrat sorn nem lesz lehetsgnk bzis kiptsre s csak ritkn kapunk utnptlst. Legfeljebb t-hat szakasz ll majd irnytsunk alatt, akiket egyedi fegyverzettel s pnclzattal lthatunk el. Mellkkldetsek teljestsvel, olykor pedig komolyabb ellenfelek legyzsvel jutunk jobb holmihoz. A mellkkldetseket illeten pedig sokszor knyszerlnk vlasztani kt vagy tbb feladat kzl, mivel megesik, hogy egyszerre fut be kt seglyhvs, s a rendelkezsre ll rvid id alatt csak az egyikre lesz mdunk reaglni.
A hbor esszencija
Semmit sem rne a fedezkek kihasznlsra ptkez harcmodor, s az ebbl a clbl jrart M.I. sem, ha a fejlesztk nem pakoltak volna a jtk al egy hasznlhat grafikus motort. A Company of Heroes-ban mr bizonytott Essence 2.0 mr akkor is remekl festett monitorunkon, idkzben pedig mg pofsabbra sminkeltk. A rszletesebb textrk s a ltvnyos rszecske effektek rtelemszeren egytt jrnak a sorozat letben mg j motorral, de mg ennl is fontosabb a fizika trvnyeinek hitelesebb alkalmazsa. A termszetes s mestersges fedezkek, pletek - talpasaink maguktl megkeresik a legkzelebbit - megfelel kaliber fegyverrel, grntokkal zz-porr szedhetek, a lngszr szmra pedig eleve nem jelentenek akadlyt.
A kampny sorn hrom helysznen - mintegy 20 rnyi jtkidt tartalmaz kldetsekre osztva - kell majd helyt llnunk. A 32 millird alattvalnak otthont ad Meridian a szektor kzpontja, gyakorlatilag egy kontinensnyi vrosokkal „bentt" planta. rgrdistinknak nem csak tiranida betrsekkel, ork csempszekkel, elda rmnykodkkal kell megkzdenik, hanem a magyarorszgit is megszgyent brokrcival. Typhon Primaris egy, a technolgia stt korbl szrmaz maradvnyokkal teleszrt dzsungelbolyg. A szabadon kszl ork trzsek ellenre emberi kutatllomsok s katonai kikpztborok tallhatak elszrtan a bolyg felsznn. No s a minden lben kanl eldkrl sem szabad megfeledkeznnk. Harmadikknt pedig a Tatooine-ra emlkeztet Calderist rdemes megemlteni. Itt fknt orkokkal akasztunk majd tengelyt, de ht egy kisebb Waagh nem jelenthet akadlyt nhny rgrdistnak.
Ha a tiranida visszaharap
Tny, hogy hosszabb-rvidebb ideig el lehet szrakozni az M.I. jelentette kihvsokkal is, de az igazn lvezetes csatkat egy vagy tbb msik jtkos ellen vvhatjuk. Tisztban vannak ezzel a Relic szakemberei is, gy a korbbinl bevallottan hangslyosabb szingli kampny mellett a tbbszerepls jtkmdokat sem hanyagoltk el teljesen.
A jelenleg rvnyben lv tervek szerint - a februr vgi megjelensig kevs esly van a vltozsra - mindssze kt jtkmdot kapnak a multis csatrozsok szerelmesei. Az gynevezett Annihillation sorn a feladat nem ms, mint a z ellenfl llsainak felrlse, bzisainak lerombolsa. A msik a Dawn of War els rsze illetve a Company of Heroes ta mr ismersnek mondhat terletfoglals mka. ptkeznk, megprbljuk megszerezni s megtartani az erforrsokat, s konstans hbort vvunk a gyzelemhez szksges command pontok - szm szerint hrom - megszerzsrt. Ez a jtkmd egy macskabajusznyival agresszvabb jtkstlust, lland expanzit ignyel, s ebbl fakadan taln izgalmasabb is, mint oldschool testvre.
Egysgeink fejldse klsleg is szemmel kvethet, gy mr egyetlen pillantssal felmrhetjk, hogy egy szedett-vedett bagzzsal, vagy tapasztalt veternokkal hozott ssze a vgzet.
Elmaradhatatlan kellkei a tbbszerepls csatrozsoknak a frakcik hsei. Oldalanknt hrom (tmad, tmogat, specialista) karakter kzl vlaszthatunk, s mivel a legersebb kt-, ngy-, vagy tbblb egynekrl van sz, nyugodtan lehet rjuk pteni taktiknkat.
Mindsszesen 5, azaz t multiplayer trkpet kapunk, amelyek kzl hrmat hat, mg a fennmarad kettt kt jtkos szmra talltk ki. A kreatv egynek szmra bizonyra rossz hr lehet, hogy egyelre nem tervezik moddolhatv tenni a Dawn of War 2-t. Igaz, hogy a megjelens utn majd kiadnak egy plyaszerkesztt.
Ebbl is lthat, hogy a Relic Entertainment grdja ezttal a szingli hadjratra s a trtnetre fekdt r, elvgre az volt az eld s a kiegsztk leggyengbben muzsikl s legtbbet kritizlt pontja. Ugyanakkor hosszabb tvon, a letlthet tartalmak s az erteljesen propaglt online jtkmdok rvn mretes multiplayer kzssget remlnek kipteni.
Tlzottan nagy meglepetsekre persze nem kell szmtani. Aki ismeri a Warhammer 40K univerzumot, vagy jtszott az els rsszel, nem rheti tl sok meglepets. Az univerzumban tallhat ellensges lnyek nagy rszvel mr tallkozhattunk, egyedl a tyranidk jelentenek majd jdonsgot. A Relic persze hlye lenne minden j egysgrl lerntani a leplet id eltt. Az orkok maradtak olyan amilyenek voltak, az eldk misztikusabbak mint valaha, a tyranidk pedig gusztustalanok, s egy kicsit az alienre hajaznak. Az epizodikus formban rkez msodik epizd azonban ettl mg iszonyat nagy jtk lesz, szerintem nyugodtan megbzhatunk a Relic programoziban. Igaz, els krben csak a Space Marines csapattal tolhatjuk a single kampnyt, de multiban biztosan megleshetjk a tbbi npet is, s a kvetkez rszekben pedig nyilvn egy kis trtnetet is kapunk az idegen fajokhoz jr kampnnyal.
A Dawn of War 2 fejleszti kvetik a Blizzard pldjt, sztvagdaljk exkluzv folytatsukat epizodikus megjelensekk.
A Dawn of War 2 nystlsvel tbb, mint hszrnyi jtkidt ldozhatunk fel elektronikus oltrunk eltt, jelentette ki a folytatson gzervel munklkod Relic fejlesztstdi. Megjelense pillanatban mindssze egyetlen jtszhat frakcival csillapthatjuk hsgnket, kampnymdban kizrlag a Space Marines frakcival garzdlkodhatunk. A jv v msodik negyedvben debtl PC exkluzv valsidej stratgiban felttelezheten ksbb hozznylhatunk a tovbbi fajokhoz, klnfle expanzik hathats kzremkdsvel, igaz, ennek altmasztsrl hivatalos megersts nem rkezett, de Jeff Lydell szavaibl epizodikus megjelenseket hallhattunk ki. Hasonl szisztmval utoljra a Blizzard rvendeztette meg StarCraft II rajongit, mint ismeretes a Terranok, Zergek s Protossok trtnett felgngylt hadjratokat sztvagdalva kapjuk kzhez. Jeff Lydell producer s csapara nem vletlenl dnttt gy, hogy kvetik a Blizzard stratgijt, elmondsuk szerint ezzel a megoldssal jval tbb idt fordthatnak egy-egy hadjratra.
A msolsvdelem problematikja rk krds, ami megnehezti a fejleszt, a kiad s legvgl a felhasznl lett is.
Chavalier, 2008. december 15., 11:42
Ugyanakkor sokan vlik gy, hogy megkerlhetetlen, s valamilyen vdelemre szksg van, elvgre nem azrt lnek millikat s elkpeszt mennyisg munkart a klnbz projektekbe, hogy aztn ne lssanak cserbe egy fillrt sem. A pk sem ingyen osztogatja a kenyeret.
A kalzkods, mint jelensg az eddigi tapasztalatok alapjn a manapsg divatosnak mondhat DRM-megoldsokkal (netes aktivls, korltozott szm gpre lehet feltelepteni, stb.) lekzdhetetlennek tnik. A becsletes felhasznlk lett viszont indokolatlanul neheztik ezek, mg akkor is, ha csak egy rszk panaszkodik komolyabb problmkrl.
Taln felcsillant az isteni szikra, taln ms oka van, de egyre tbben vlik gy kiadi s fejleszti oldalrl is, hogy nem biztos, hogy ez a legjobb megolds. Mg a Ubisoft-ot a Price of Persia kapcsn a kvncsisg, s egyfajta hazugsgvizsglat lehetsge hajtja, addig a THQ tulajdonban ll Relic Entertainment a jtkosok miatt tervez kevsb drasztikus msolsvdelmi eljrst alkalmazni.
Valamilyen online regisztrcira, aktivlsra szmtanunk kell majd a Dawn of War 2 teleptsekor, de a teleptsek szmt eszkben sincs korltozni. Azt szeretnk, hogy a jtkosok lvezzk a jtkot, nyugodtan jtszhassanak bartaikkal, s hogy az eredetvizsglat ne jrjon semmifle kellemetlensggel.
Jeff Lydell producer gy gondolja, azzal, hogy okot adnak r, hogy online legyenek a jtkosok (multiplayer, letlthet tartalmak, stb.) azt rik el, hogy tbbek gondolkodnak el egy eredeti pldny beszerzsn.
A hihetetlen mdon bejvs Warhammer: Dawn of War msodik rszben is a Blood Ravens csapat jtssza majd a fszerepet - alapban legalbbis biztosan. Az els rszhez megjelent rengeteg kiegszt segtsgvel mr jnhny ms fajjal jtszhattunk, de az igazi tks legnyek azrt csak az rgrdistk (szerintem). A lnyeg, hogy a msodik rsz - br elg nagy vltozsokat hoz majd a jtkmenet tern, s nhny j ellenfl is felbukkan - mg mindig ezeket a legnyeket helyezi a fkuszba. Az egyszemlyes kampny sorn csak ket irnythatjuk, s az elz rsszel ellenttben itt nem llnak majd rendelkezsre szmolatlanul a csatatestvrek. Ez amgy teljesen logikus hzs, hiszen aki egy kicsit is ismeri a knyveket pldul, az tudja: ritka s klnskppen nagy csaps az, ha akr egyetlen rgrdista is elhullik a csatamezn. Persze azrt nhnyan majd biztosan otthagyjk a fogukat - fleg ha bnzunk - de gy legalbb majd jobban vigyzunk rjuk. Az alant lthat kis videcska bemutatja neknk a szakaszokat s azok parancsnokait, s jfent meg kell llaptanom, hogy ezt a jtkot n akarom, nagyon, most!
Krds: Benne lesz a Birodalmi Grda a DOW2-ben?
Vlasz: Mindenre van esly
K: Lesznek olyan vdelmez kldetsek, ahol egy teleplst kell vdeni a hullmokban rkez nidktl vagy orkoktl?
V: Igen, termszetesen lesznek olyan kldetsek, ahol az ellensg hullmait kell visszaverni. Lesz ld meg!(~assassinate) Keresd meg s puszttsd el!(~search & destroy) s vdelmez kldetsek(~defend missions), gy ht szles sklja lesz a a jtkosoknak felknlva.
K: Lesz tbbfle befejezs, vagy minden t Rmba vezet? (szval, hogy brmilyen sorrendben csinlhatod a kldetseket, de ugyanaz lesz a vge)?
V: Kt fajta lehetsges befejezs lesz. Vagy megmented a rendszert vagy nem, de az egsz kampny gy lett felptve, hogy sokszor lehessen jrajtszani. Sok fajta kppen lehet boldogulni a trtnetben, s valszn, hogy elsre nem tudod az sszes cselekmnyszlat vgigjtszani.
K: Az egyjtkos trtnetmdban be tudjuk-e fejezni az Octavius rendszeri hbort s lesz e hatsunk a vilg trtnetre?
V: A Dawn of War s a Dark Crusade trtnetszlait belefonjuk a DOW 2 be s minden egyes Blood Raven trtnet ad a kzs trtnethez. Ki tudja, akr valamelyik npszerbb karakter is visszatrhet.
K: A tyranidk elfoglalnak tbb bolygt is a jtk sorn ( valszn az eldk s orkok is ezt teszik majd) ,ha a jtkos nem foglalkozik velk?
V: Igen, gy fognak tenni. A Nidk aggresszven bolygkat fognak foglalni s ha nem figyelsz rjuk akr tbb bolyg felett is tveszik az uralmat.
K: A spraaknk elpusztthatak lesznek -e sima tz ltal? s ha gy van, akkor milyen fenyegetst fognak jelenteni azokra az rgrdistkra akik nincsenek ppen mssal elfoglalva? Kvetik az ellensget vagy csak vletlenszeren lebegnek?
V: Igen, el lehet puszttani ket norml fegyverekkel. s igen, kvetik az ellensget, s igencsak veszlyt fognak jelenteni az rgrdistkra is.
K: Tnyleg annyira kemnyek a nidk, mint a bemutatban?
V: Kemnyebbek :D !
K: A „fagy” s a „tz” fegyvereket kicserlttek-e valami kicsit trtnethbb nvre , miutn a Warhammer trsadalom egyknt kiltott fel erre?
V: A tz s a fagy fegyverek csak nvlegesek voltak, mert abban az idben mg nem volt idnk kipteni a nvbesorolsokat. Megcsinltuk a vgs listt, melyet a Games Workshop is elfogadott s gy mr sokkal trtnethbb lesz.
Nidk
A vals idej stratgiai jtkok nvekednek, vltoznak s tlfejldnek az tlagos s megszokott nyersanyag gyjtses, parasztokkal pletpts s sok sok kis jtkkatont termels alapklisn. A vancouveri Relic Entertainment , mr j pr ve, elsegti, hogy az RTS tovbbfejldjn egy gyorsabb iram, akci ds jtkk, melyek a fldhz vgnak, mint pldul a 2004-es Warhammer 40k - Dawn of War s a 2006-os Company of Heroes. Most, a csapat a kvetkez lpsre kszl - egy folytatsra mely egy teljesen j szerkezet egyjtkos trtnet mddal, fokozott kzelharccal s a ma teljesen jonnan bejelentett - a Warhammer 40,000 vilgban fellelhet leghallosabb fenyegetssel- a Tyranidkkal.

Na kicsoda? A legszrnybb idegenek az rbl csatlakoznak a DOW univerzumhoz.
Azok akik nem ismernl a Tyranidkat, a nidk egy rejtlyes faj, melynek gy tnik nincs ms szndka, mint hogy minden letet kioltson a galaxisban. Ezek a lnyek sok mretben s alakban jelennek meg , egszen kis lrvaszer formktl kezdve, melyek hullmokban rohanjk meg az ellensget, a sokkal alattomosabb formkig, melyek mrgeket lnek rd a tvolbl vagy lecsapnak rd a fldbl elugorvn. A jtkban elszr csak krlbell a 3. harmadnl,azaz a vge fel, fog velk a jtkos tallkozni. Jonny Ebbert, a Relic ltvnytervezje, szerint az Essence motort tovbbfejlesztettk a Company of Heroes ta, s most arra hasznljk fel, hogy a Tyranidk „kaptrtudatt” szimullja.
A kisebb Tyranida csoportok lerohanhatnak, akr a rovarok, mg a fejlettebb jrrket mr egy pszichikusan fejlett Kaptrzsarnok vezethet, mely a kisebb lnyeket egy hatalmasabb kzs intelligencihoz ktheti . Mindkt viselkedsforma a fentebb emltett mdon bontakozhat ki s a spra aknkkal egytt – melyek l, lebeg bombk kik rintkezskor robbannak - egy oly ellensget alkotnak mely egyszerre fenyeget s lass vagy dbbenetesen gyors.
A bemutat melyet lttunk , az egyik egyjtkos kldetsben volt tallhat, egy j krnyezetben, melyet mg nem lttunk.: a mocsaras krnyezet. Hajlong fk, mly rnykok s kavarg kd jellemzi, mely kiemeli a motor fnykezel kpessgeit. Azokon a terleteken melyeken a Nidk tmadsa mr folyamatban van, mr fellelhetek az els nyomai a Tyranida terraformlsnak. A Warhammer 40,000 trtntek szerint, ezek az idegenek hajlamosak r, hogy megfertzzenek brmely lvilgot a lgkrbe eresztett mrgez sprkkal, mely vgl megvltoztatja mind a flrt mind a faunt. A fertzs kezdeti szakaszban tallkozhatsz egy maroknyi lebeg spraaknval; ksbb hatalmas fogazott cspok emelkednek ki a talajbl spra kilvk mellett melyek a spraaknkat gygolyknt lvelli magukbl ki; vgl a legmlyebb fzisban tallkozhatsz tenyszfszkekkel, hol a talaj maga egy lktet, l forrsa a vgtelennek tn tyranida rajnak.

Egyes tyranidknak pszi kapcsolata van a kaptrtudattal. ld meg a Zsarnokot s megszakad az sszekttets
A kldetsben, egy kis osztag btor rgrdista rkezik, hogy megtallja az ellenszert egy mregnek, mely az egyik ldozatul esett rmesternek kell. Mint ms kldetsekben is, itt is voltak stratgiai pontok, melyeket elfoglalva , kiptolhattad a vesztesgeidet. Ebben az esetben nem csak fontos pont volt, amit elfoglalva klnbz bnuszokat kaptl, hanem a trtnet szempontjbl is fontos – egy mrgez medence volt, ahonnan lehetett mintt venni a srlt rmester gygytsa szempontjbl, st a ksbbiekben tovbbi kutatsok utn, fegyverbnuszt is ad nidk ellen.
A kldetsben , a mregmedenct keresvn, elszr gauntok rohantak le, alacsony szint tyranidk, melyeknek oly kpessgk van, mely gykeresen megvltoztatja a DOW jtkrendszert : Kpesek tugrani a fedezket. A tyranidknak vannak spraaknik, melyek elspr erejek, gy mr figyelni kell, hogy osztagjaink milyen alakzatban mennek, de mg lazn szt is kell szrni ket. m mivel szmos Tyranida egysgnek, mint pldul a gauntnak, flelmetes sebessgbeli elnye van, gy vigyzni kell nehogy az osztagjaidat lerohanja s klnvlassza egy egy szkdel horda nida. A magasabb szint nidknak ms alattomos kpessge lesz, minthogy a kpernyn val gyors halads a felszn alatt, vagy akr a kisebb lnyek irnytsa, melyeket egy zld izzsrl lehet felismerni, amelyet az irnyt Zsarnok ad ki magbl. Ezekben az esetekben, egy blcs parancsnok megprblja elklnteni a Zsarnokot s meglni, mint pldul a mesterlvsz kpessggel. A megmaradt lnyek a pnik s zavar llapotba kerlnek eme esemny bekvetkeztvel. Ebben az llapotban vagy elmeneklnek vagy megtmadjk egymst s knny clpontot nyjtanak egy lgkri bombzsnak vagy egy jl elhelyezett grntnak.
Miutn a mregmedence biztonsgba lett helyezve, osztagaink egy j kldetst fogadhatnak el. Eme kldetsekben 5 tyranida tenyszfszket kell elpuszttani a dzsungel legfertzttebb rszn. Miutn vgigharcoltuk magunkat a dzsungelen s kiirtottuk az 5. fszket is, egy Kaptrzsarnok rohanta meg csapatainkat. Eme hatalmas, nylks tyranida megtizedelte a csapatainkat, mgnem meg nem rkezett az utols ersts. Ez az elesett rgrdista rmester volt, kinek a testt s elmjt rszben meg tudtk menteni a megszerzett mregpldnybl, ki most egy dreadnaughtban volt, egy magas szint lpegetben. A flelmetes kzelharci erejnek hla, ppen hogy sikerrel zrdik a kldets. Eme vgs ersts egy trtnet elemknt is szolgl, s Ebbert szerint a jtk tele lesz story elemekkel. s mivelhogy a kldetsedet, hogy megmentsd a galaxist a Nida invzitl, olyan sorrendben vgzed ahogy akarod, ezeket az elemeket a jtk elejn, kzepn vagy vgn lheted t, attl fggen, hogy melyik utat vlasztod.

Most, hogy az univerzum legnagyobb fenyegetse gykeret vert, a hbor elcsful
Now that the alien is out of the bag, we can't wait to see more of the role of the tyranids in Dawn of War II. The new faction's exceptional mobility make the sequel's already-intriguing environmental gameplay much deeper, and seeing one of the most terrifying enemies of the Space Marines finally take center stage in a modern Warhammer 40,000 game should be a thrill for any fan of the original source material. Dawn of War II has already promised to deliver a unique, role-playing-game-like single-player campaign, plus a host of new gameplay options built around cover mechanics and destructible terrain. And this time around, the tyranids will join the fray. The sequel is scheduled for release in early 2009; stay tuned to GameSpot for more updates.
2008 as E3 elbemutatja a Dawn of War2 nek
Charles Onyett tl
2008. 07. 10
(IGN-es cikk lett fordtva, betereltk ket egy terembe, s jtszottak kicsit elttk, ebbl szrte le tapasztalatait a src - a ford.)
Mieltt a rszletekbe merlnnk, adnk egy kis ttekintst. Abbl, amit idig tudunk, az Orkok s az rgrdistk fognak szerepelni a jtkban. Mindegyiknek meglesz a sajt kampnya melyeket akr kooperatvan is vgig, lehet majd jtszani. Az egyjtkos md egy ktetlen kldetsek sorozata, legalbbis az rgrdistk oldalrl, melyben a jtkos bolygrl bolygra ugrl egy rhajban, seglyhvsokra reaglvn s csatkban rszt vve, hogy a galaktikus fenyegetst megszntessk.
A kldetsek kivlasztsa hatssal lesz a kampny menetre, hisz egy kldets vgrehajtsa kizrhatja a msikat. Ahogy egy bolygt vagy terletet elfoglaljuk, ugyangy ellentmadsokra is lehet szmtani. Egy tfog trkprl, melyet nem lthattunk, felgyelheted majd a terleteidet, lthatod ,mely ellensgek hol tmadnak, s kivlaszthatod majd mely terleteket vdesz meg s melyeket tmadsz.
Ebben a demoban , ngy osztaggal lehetett jtszani, melyeket egy-egy egyedien elnevezett rmester vezetett s melyeknek mind klnleges szerepe volt. Mieltt a kldets sznhelyre lpnl, kapsz egy betlt kpernyt, ahol fegyvereket, pnclt, felszerelst cserlhetsz s eloszthatod az rmesterek kzt a tulajdonsg pontokat. Tulajdonsg pontokat szintlpsenknt kapnak az rmesterek, melyet az ellensgek lelsbl vagy kldetsek teljestsrt jr tapasztalati pontokbl kapnak. Abba a kategriba adhatsz pontokat (tvolsgi tmadsok, egszsg, kzelharc), amire az adott egysget specializlni akarod. Miutn megadott pontot adtl az adott kategriba, az egysg klnleges kpessgekhez juthat.
Pldul, ha pr pontot tesznk az egszsgre, akkor megkapod a Gnyols (Taunt) kpessget, melyekkel a szakaszvezet a srlt vagy gyengbb egysgekrl maghoz tudja vonzani az ellensget. Ha a tvolsgi harcba adsz pr pontot, akkor az sszpontostott tz kpessget kaphatod meg, mely ideglenesen megnveli a ltvolsgot, mely egyrtelmen jl jhet a mesterlvszpuskval felszerelt egysgeknek. Sok ms kpessg is volt mg, melyeknl nem lttuk mire j, de egyrtelm hogy a szakaszvezetid a jtk sorn egyre hasznosabbak s ersebbek lesznek, mivelhogy egyre jobb kpessgeket, fegyvereket s felszerelst szednek ssze.
Mg a fegyvereknek s pnclzatoknak sok klnbz mellkhatsa is lesz a sebzs s vdelem nvelse mellett, addig a felszerelsek lehetv teszik az osztagok szmra egy halom klnleges kpessg elstst. Pldul, egy Orbitlis jelzkszlk, felels a kpeken ltott orbitlis robbansrt, mely egy felszerelsknt hozzadhat trgy. Kldetsenknt egyszer lehet majd hasznlni, de drmai mrtkben befolysolhatja a csata vgkimenetelt, eltrlvn ellensget s krnyezeti trgyakat. Tovbbi felszerels, amit lttunk a pncltt mesterlvsz tltnyek voltak (melyek meglnek szinte egy lvssel a fedezk mgl egy ellensget) , frag grntok, melta bombk a gpek felrobbantsra s letercsomagok.

Meg kell jegyeznnk, hogy nem igazn vannak gygyt egysgek a jtkban ; helyette az egysg gygyulst egszsggyi csomagokkal lttk el, melyeket kldetsenknt prszor lehet hasznlni. A kldetsek alatt lelt ellensgek idnknt elejtenek, fegyverek s trgyak mellett, egszsggyi csomag feltltket s extra mesterlvsz tltnyeket. A kldets vgvel automatikusan feltltdnek a trgyak.
A tbbi RTS-tl elszakadvn, itt nem lesz bzispts az egyjtkos kampnyban, vagy legalbbis nem lttuk idig. Mieltt egy bevetsre elindulnl, kivlasztod mely egysgeket akarod vinni s ennyi. A szakaszvezetk megrkeznek a csatatrre kt kisebb egysggel a szakaszukban s alapveten velk kell boldogulnod.
A csata folyamn, csak gy mint a COH-ban, hasznlatba kell majd venni fedezket. A csatatr vltozatos eszkzei, gymint homokzskok, betonfalak, svnyek s ms nvnyvilg ll majd rendelkezsre, hogy tomptsk az ellensg tzt. Ugyancsak, mint a COH- ban , gy tnik ugyanaz az ikon van a fedezk minstse szempontjbl az egr mellett. Mg ha nem is irnytod ppen az egysgeidet, ha tz al kerlnek mris fedezket fognak keresni, s ha tlervel szembeslnek, akkor a „nehz tz alatti” mdba kerlnek .
Ezt kiegyenslyozvn, lehetsg van a meneklsre, melyet egy nagy felkiltjel jell a fejk felett.
Relic gy alkotja meg a jtkot, hogy a jl besott ellensget is ki lehessen fstlni. Ezt a krnyezet teljes lerombolhatsgval rik el. A grntok a fedezket s az pletek darabjait is sztromboljk. A htrakts egysgek fel tudnak ugrani a levegbe s visszarkezskkor fellkik az egysgeket, st a fedezket is lerombolhatjk. gy tnik ezeket a htrakts egysgeket klnbz tvolsgokra is lehet hasznlni. Lehet fedezkrl fedezkre ugrlni velk, vagy hosszabb tvokat vagy esetleg csak „ugrlni” velk, hogy az ellensget feldntsk. Habr ez kicsit tl ersnek tnhet, lehetsg van ezeket a htrakts egysgeket rptkben lelni, ha koncentrlt tzzel tallkoznak.
A ltszg nagy szerepet fog jtszani a jtkban, hisz az plet mgtt lev ellensg az egysgeidet nem fogja ltni.

Termszetesen nem minden csata fog a te javadra alakulni, s sokszor fognak a kisebb egysgek vagy a vezrek elhullani a tlervel szemben. Mivel nincs bzis, ezrt Relic klnbz mdszereket tallt ki, amivel a csapsmr eridet erejk teljben tudod tartani..
Elsnek emeljk ki azt, hogy a szakaszvezetk nem tudnak igazn meghalni, csak cselekvs kptelenn lesznek tve. Ha egy msik szakaszvezett odamozgatunk hozz , a fldn fekvt jbl talpra lehet lltani. A kisebb csapattagok azonban meghalnak. Ktflekppen lehet ket ptolni: kldetsenknt egyszer hasznlatos drop pod jeladval, vagy egy Szently (Shrine) megltogatsval.
Mi a Szently? Nos ez Relic j stratgiai pontjai a Dawn of War 2 ben. Ezek a szentlyek komoly vdelem alatt fognak llni, minthogy komoly rtkkel rendelkeznek ezek a helyek. Ha megkockztatod a korltozott ltszm csapatoddal, hogy elfoglald eme pontot, jutalmad az elhullott csapattagok feltmasztsa lesz. Ugyancsak ad majd valami galaxist tfog lland bonuszt, olyasvalamit, amit Relic nem akart kifejteni. Annyit rultak el rla, hogy az sszes csapatra fog hatni s az ellen majd megprblja visszafoglalni ezeket.
A kldetsben, mely egy ess dzsungelszer krnyezetben jtszdik, a f cl egy Ork hadr meglse. A rejtekhelyt elrvn a jtk egy rvid tvezett mutat, ahol a Hadr kignyolja csapatainkat, s kezddik is a csata. A hatalmas ork mell znlenek a kisebbek a kperny teteje fell. A jelenet inkbb hjaz egy Diablo II jelenetre, mint egy RTS re. A hadrnak mg leter cskja is van a kperny tetejn s specilis tmadsai, mintegy lkshullmszer tmadsa vagy egy , a fldet is felszaggat hossz robban tmads. A megolds a lelsre, hogy csapatainkat a lkshullmaitl tvol tartjuk, ugyancsak tvol maradunk a kzelharci tmadsaitl , egy msik csapat meg folyamatosan tz alatt tartja az hmplyg ork csrht.
Amikor vgre kileheli a lelkt, elejt egy fegyvert, melynek „kk” a besorolsa.

s sajnos csak ennyit lthattunk. Tovbbra is tonnnyi krds ll fenn, fleg a tbbjtkos zemmddal kapcsolatban. Pldul, eme korltozott ltszm csapatokkal val jtkon lesz e a hangsly, vagy lesznek e hagyomnyosabb , bzis pt rszek? Mely ms fajok lesznek jtszhatak? Mennyire fogjk az egyjtkos mdban megszerzett trgyak befolysolni a tbbjtkos mdot? Milyen tbbjtkos kiszolglt fog hasznlni? Hny klnbz egysg van benne s ezek hogy lesznek a jtkba ltetve?
-link-

Hbor kovcsols a ngyzeten.
Nem hazudtak a Relic-es srcok, amikor azt grtk, hogy a Dawn of War msodik rsze valban forradalmi jtsokat fog hozni a pcs RTS frontra. Kedvenc Warhammer jtkunk folytatsa a hangslyt ezttal nem az ptkezs / fejlds folyamatra, hanem a harcok kivitelezsre, a taktikra helyezi. Az elz rszben megszokott nagy volumen tkzeteket felejtsk el: A DoW kettben maximum 5-6 squadunk lesz, s a legtbb fajnl a squadokba tartoz katonk szma is cskkentve lett az eldhz kpest. Ebbl egyenesen kvetkezik, hogy a manverezs s a map "uralsa" mg fontosabb szerepet lvez, mint az els Dawn of War esetben. Default jtkmdban a DoW kettben 500-500 foglals-ponttal kezdenek a felek - rtelemszeren aki hamarabb elri a nullt, az veszt. Az ellenfl pontjait gy tudjuk cskkenteni, ha a plya hrom kulcspontjbl legalbb kettt birtoklunk. Ez a rendelkezsnkre ll marknyi squaddal igencsak nehz s sszetett feladat, fleg ha gpeket is szndkozunk gyrtani - ugyanis most mr a masink nem tartoznak kln kategriba, hanem a gyalogosainkal azonos 100 pontos cap limitet fogyasztjk. A taktikai mozgsok megknnytse rdekben az ptkezst az energit nyer ptmnyek felhzsra, illetve bzisunk (3 tieren keresztli) fejlesztsre korltoztk a fejlesztk. Jtkstlusunkat nagyban befolysolja a map elejn vlasztott commander is - mind a ngy faj (Space Marines, Orcs, Eldar, Tyranid) 3 ilyen hero kzl vlaszthat. Ezeket nagyjbl a harcos - gygyt - ptkez/support kategrikba lehet besorolni. Minden commanderhez klnbz skillek, illetve lehetsges fegyver-armor-attack upgradek tartoznak, melyek tier fejldssel rtelem szeren tovbb bvlnek. Hseink egyes szinten jval gyengbbek, mint az els Dawn of War esetben, de ngyes-ts szintre rve mr nagyon komoly dolgokat lehet velk mvelni. Nem csak a commanderjeink upgradejei lettek ezttal b lre eresztve, hanem a squadok is. Egyes fejlettebb squadokat akr 4-5 dologgal upgradelhetnk (tbornok, grnt, extra fegyver, extra vdelem, stb), nagyban befolysolva ezzel specializldsukat.

Micro over Macro!
A Dawn of War 2-ben az ellenfl kifrkszse kiemelt szerepet kap, mivel csekly szm squadbl, s az eddiginl arnyaiban kevesebb "nyersanyagbl" kell tkpes vlasz-kombincit alkotnunk. A gyzelemhez vezet t nagyjbl mg mindig tven szzalkban a megfelel hero+egysgek+upgrade kombinci kivlasztsn mlik - lehet ugyan fatlis hibt vteni ilyen tren, de ha nem vrprofi az ellenfelnk esetleg mg lehet idnk korriglni egy-egy rossz lpst. [Egy tancs csak gy zrjelben: a kezd "scout"-egysgek rthet okokbl jval ersebbek lettek, vegyk meg nekik a fegyver-upgradet s hasznljuk ket, mert megri!] A msik legfontosabb elem ezttal - amire mindenkppen gyelnnk kell a gyzelem rdekben - az ellenfl bekertse s a gyzelmi pontoktl val elzrsa. Egyes mapokon ez nehezebb mint msokon, de ltalban ha egy tra le tudjuk reduklni az ellenfl kitrsi lehetsgeit, akkor mr nyert gynk van. A tmad tvonalak lefogsban a repl-jumpol squadok, valamint a knockbackel rendelkez egysgek is risi segtsget nyjtanak. Elbbiek sokat ersdtek a msodik rszre, valban nagy zavart kelt egy tvolsgi tmad squad soraiba rkez jumpols. Br fedezket az elz rszben is hasznlhattunk (igaz, mg csak gdrket), ezttal ezeknek is fontosabb szerep jut. Kapunk bevehet pleteket, s ezttal szinte minden tereptrgy mg be tudnak bjni a gyalogos katonink - igencsak megneheztve ezzel az ellenfl dolgt. Az egyetlen igazi counter-attack a bebunkerezs ellen a fedezk gpekkel val "lebontsa" (persze, ha van lehetsgnk meg is kerlhetjk :P) - ha ezt nem tesszk meg a legersebb tankunkat is simn sztsz*pathatja egy fedezkbl tzel mezei rakts squad.
Gpigny?
Nem kell flni. Az n kzepes konfigomon (x2 6000+, 2gb ddr2, Radeon 4830) 1680x1050-ben ULTRA-HIGH belltsokkal 3v3-as tkzetnl is reccens nlkl futott a jtk.

Els blikkre...
Tetszik. Nagyon tetszik. Vrbeli j-genercis taktikai jtk a Warhammer vilgban. Nagyon nagy lesz a learning-curve, ha valban magas szinten el akarjuk sajttani a Dawn of War msodik rszt trkkjeit. jra kell tanulni az egsz jtkot. Mg tbb dologra, s sokkal nagyobb pontossggal kell figyelnnk, mint eddig. Ez persze csak elsegti a jtk pro-gamer krkben val elterjedst, ami szintn pozitvum. n biztosan elrendelem a DoW kettt, tallkozzunk a harcmezn!
|